international education                          

2004-2005

2003-2004

2002-2003

10 jaar Tienen-Vught (lustrumviering 23 juni 2003)

projectweek Tienen (17 - 21 februari 2003)

2001-2002

projectweek Tienen 2002(25 februari - 1 maart 2002)

2000-2001

projectweek Tienen (maart 2001)

1999-2000

1998-1999

1997-1998

Het uitwisselingsproject van het O.-L.-Vrouwe-instituut maakt deel uit van een Europees project namelijk 'International Education'. Bij deze organisatie zijn voorlopig zes scholen uit Nederland, BelgiŽ en Duitsland aangesloten. Voor de toekomst worden nu reeds contacten gelegd met scholen uit Groot-BrittanniŽ, Frankrijk en Spanje.


Vught 2000

De partnerscholen van dit project organiseren jaarlijks van januari tot maart een uitwisselingsweek tussen leerlingen van het vijfde jaar ASO. Deze week gebeurt in de verschillende scholen telkens op een ander moment. Elke school stelt rond een project een eigen les-, werk- en ontspanningsprogramma samen. Onze leerlingen kunnen op vrijwillige basis voor een bepaald project inschrijven. Samen met leerlingen uit de andere scholen doen zij mee aan het aangeboden programma. Zij gaan dus in kleine groepjes, bijgestaan door enkele leerkrachten, gedurende ťťn week naar school in een andere stad. Deze week wordt beschouwd als een echte schoolweek. Het werk dat de leerlingen presteren maakt onderdeel uit van verschillende vakken. In de eigen school wordt er ondertussen gewoon verder les gegeven. Van de leerlingen die deelnemen wordt er geŽist dat zij een schema opstellen en hun planning naleven om de gemiste lessen in te halen. De leerkrachten van hun kant engageren zich om hen te begeleiden bij het bijwerken van die leerstof die moeilijk zelfstandig kan gestudeerd worden.

Buiten de schooltijd verblijven de deelnemers in een gastgezin, eventueel in een jeugdherberg.

De organistoren verwachten veel van dit uitwisselingsproject. Niet alleen bieden de deelnemende scholen een volwaardig lesprogramma aan, vooral willen zij de contacten tussen de leerlingen uit de verschillende gemeenschappen en landen bevorderen. Het meemaken van een andere 'cultuur' is hun doel. Dat daarbij ook een andere taal geleerd wordt, is een pluspunt. De vele sociale vaardigheden, die de leerlingen zo al doende ontwikkelen, kunnen niet anders dan hen in hun verdere studie en leven ten goede komen.

© kvr