Boekbespreking: Schatten op zolder

Training with NLP. Neuro-linguistic Skills for Managers, Trainers and Communicators

J. O’Conner & J. Seymour, London: Thorsons 1994, 220pp., ongeveer 800,- bef.

Alain Tierentijn, 25 route de Furfooz, 5500 Dréhance (Dinant)


Het boek begint met een voorwoord van J. DeLozier, de vroegere echtgenote van Grinder die veel bijgedragen heeft tot de ontwikkeling van NLP. Wat verder bedanken de auteurs uitdrukkelijk hun leermeesters John Grinder, medestichter van NLP, en Robert Dilts, een autoriteit in toegepaste NLP, vooral voor wat betreft leerprocessen en gezondheid. Uitstekende referenties dus voor een boek dat een soort handleiding is bij de opleidingen ... die de auteurs zelf verzorgen.

Is het geen goed boek dan? Wel, het is een interessant boek, zoals er vele zijn, maar het brengt niets nieuws voor wie vertrouwd is met de NLP-technieken die worden gebruikt in opleidingen van ‘managers’, ‘trainers’ en ‘communicators’, terwijl het wel beweert zich te richten tot mensen met ervaring in dit vak. Naar mijn mening is Time Line Therapy and the basis of personality van T. James en W. Woodsmall (Meta Publication, California 1988) veel interessanter, onder meer omdat het nieuwe concepten ontwikkelt.

En, nu wij het toch over andere boeken hebben: In 1995 publiceerde De Boeck Apprendre à apprendre avec la PNL van A. Thiry en Y. Lellouche. Het bevat een schat aan goedbeschreven NLP-technieken die onmiddellijk in een (middelbare school)klas kunnen worden aangewend. Een van de overtuigingen van Alain Thiry is dat alle ‘goede’ leerlingen precies hetzelfde doen, en dat er bijgevolg maar één ‘goede’ manier bestaat om een zaak aan te pakken. Persoonlijk geloof ik daar niet meer in, maar wel vind ik de technieken bescheven in dit boek zo zinvol dat ik probeer ze dagelijks in mijn lespraktijk toe te passen.


start