kunst smaken

Web Site Stories gaat over kunst en wil meten of een verschillende culturele achtergrond resulteert in het verschillend interpreteren of waarderen van kunstwerken.

werkwijze

1
Drie reeksen schilderijen (figuratieve, semi-figuratieve en non-figuratieve) worden ter evaluatie voorgelegd aan klassen in drie verschillende scholen: een Vlaamse (Tienen), een Franstalige (Brussel) en een Duitstalige (Eupen). Tijdens de eerste sessie reageren de leerlingen spontaan ("naief") om hun voor- of afkeur t.o.v. elk schilderij te laten blijken. De begeleidende studenten noteren de argumenten die de leerlingen hanteren en rangschikken de kunstwerken volgens het algemene waarderingscijfer. Als besluit schrijven de leerlingen een elektronische brief naar de partnerscholen (in het Frans naar Brussel, in het Duits naar Eupen) waarin zij commentaar leveren bij de schilderijen en polsen naar de reacties van hun anderstalige partners.

2
Een evaluatieraster met criteria om kunstwerken objectief te evalueren wordt aan de leerlingen voorgesteld. Zij leren een onderscheid maken tussen de "gewone code" ("Ik vind dit mooi omdat...") en de "esthetische analyse". Met deze wetenschap kunnen de leerlingen de reacties van hun anderstalige partners beter interpreteren en hun commentaar en besluiten via e-mail opsturen.

3
In een laatste fase worden de besluiten gebundeld. Welke criteria werden gehanteerd? Hoe kunnen we ze klasseren volgens de evaluatietheorie? Verschillen zij van school tot school? Zijn er significante verschillen tussen de cultuurgemeenschappen? Welk schilderij werd "het best" bevonden, welk kunstwerk werd het minst gewaardeerd?


Jan Van Eyck: Man met tulband (1432)
Figuratief voorbeeld

klik op de afbeeldingen voor een groter beeld

vaneyck.jpg (9582 bytes)
Marc Chagall: De kikker die zo groot wil zijn als de koe (1927)
Semi-figuratief voorbeeld
chagall.jpg (37469 bytes)
Wassily Kandinsky: Angulaire structuur (1930)
Non-figuratief voorbeeld
kandinsk.jpg (21351 bytes)
 

© kvr