Deel 5
Dag allemaal!
Deze BOK werd niet geschreven in de gevangenis van Leuven Centraal, want
zowel ondergetekende als de "onbekenden" zijn nog steeds op vrije voeten! Zoals
gezegd zijn wij mevrouw Saelmaekers echt erkentelijk voor haar klacht bij de Procureur
wegens "laster en eerroof". Zonder op de resultaten vooruit te willen lopen
hebben wij nu al de zekerheid dat het onderzoek door de B.O.B. niet alleen ons recht op
vereniging en ons recht op vrije meningsuiting zal beklemtonen, maar dat bovendien
bevestigd wordt dat wij al het mogelijke hebben gedaan om langs dialoog tot overleg en
verzoening te komen. Wij hebben de stellige indruk dat de resultaten van dit gerechtelijk
onderzoek erg bezwarend zullen zijn voor het schoolhoofd en - naar wij hopen - een
aansporing zullen worden voor de kerkelijke gezagsdragers om eindelijk ook voor ouders in
Bunsbeek de eigen onderwijsstatuten en collectieve overeenkomsten te laten gelden.
De Nationale Confederatie van Ouderverenigingen heeft bij monde van onze
federatievoorzitter trouwens fel gereageerd. In een schrijven aan vicaris Peeters meldt
hij "dat zijn Federatie niet langer inactief wenst toe te zien hoe een bloeiende
oudervereniging, aangesloten bij en uitdrukkelijk erkend door zijn organisatie, niet
alleen tegengewerkt wordt door enkelen die zich voordoen als inrichtende macht of
schoolcomité, maar blijkbaar zelfs het voorwerp wordt van pogingen om volledig monddood
gemaakt te worden."
"Na contact met onze leden ter plaatse", aldus nog steeds de
federatievoorzitter, "is gebleken dat de vereniging en het oudercomité zich gehouden
hebben aan de afspraak tot Pasen 1989 zoals gevraagd in Uw schrijven van 7 juli 1988. De
in hetzelfde schrijven vooropgezette oplossing om een minimale inspraakprocedure van de
ouders te garanderen, is dode letter gebleven, en dit kan de vereniging, noch het
oudercomité ten laste gelegd worden." (...)
"De Federatie zal het huidige oudercomité blijven erkennen als het enige wettelijke
en democratisch verkozen bestuur van de oudervereniging te Bunsbeek. (...) Meerdere bij
onze Federatie aangesloten ouders hebben reeds besloten hun kinderen in de toekomst niet
meer aan de school te Bunsbeek toe te vertrouwen indien zij en hun kinderen de huidige
sfeer nog langer moeten ondergaan. Andere ouders vroegen ons hierover advies. Wat wij hen
zullen aanraden zal in de eerste plaats afhangen van wat er in de volgende weken al dan
niet geschiedt."
(Wie insinueerde daar ook even dat de N.C.O.V. de oudervereniging had laten vallen... ?!)
In deze laatste aflevering van "HET VERDRIET VAN BUNSBEEK"
willen wij het hebben over "Macht wordt terreur". Met de komst van Saelmaekers
als directie kwam er machtsmisbruik en terreur in de school. Dat ondervond niet alleen de
beginnende oudervereniging - leest u maar wat vroegere bestuursleden daarover te zeggen
hebben - maar vooral het personeel. Inderdaad, onbenoemde leerkrachten zijn een speelbal
in de handen van het schoolhoofd.. maar zelfs de carrière van benoemden met jarenlange
ervaring kan zij breken... BOK laat in dit nummer een aantal slachtoffers zelf aan het
woord. De lezer moet weten dat BOK niet alle getuigenissen kan afdrukken: behalve meester
Ludo en meester Paul gingen ook juf. Monique, juf. Patricia, juf. Ivonne, juf. Mia
(Wever), e.a. zwaar gebukt onder de terreur van het schoolhoofd. Het is algemeen bekend
dat Chris Meyvis en Hilde Claes momenteel bovenaan op de zwarte lijst van Saelmaekers
staan en zich moeten verweren tegen haar giftig ondermijningswerk...
Ondanks de blijvende strubbelingen wensen wij alle ouders, kinderen en
leerkrachten een deugddoende vakantie. Onze oprechte dank gaat naar de vele mensen die ons
geholpen hebben. Hun steun en sympathie zal er vroeg of laat toe bijdragen dat de school
van Bunsbeek wordt zoals ze zou moeten zijn: een glazen huis, warm en open voor iedereen.
En wie weet, wat brengt september? Alleszins komt dan... het volgende nummer van de
Bunsbeekse Ouderkrant!
Fons Hendrickx, voorzitter
Een droom... of toch niet?
Inderdaad, we waren met een groepje enthousiaste ouders - 't is al 12 jaar
geleden. Het schooltje van ons dorp, het leek voor ons, ouders, toch wel
"gesloten", "afstandelijk". Maar we geloofden er rotsvast in dat het
een droom van een school zou worden.
Bunsbeek zou een schooltje krijgen met open muren, geen gesloten schoolpoort meer, een
levendig schooltje, spil van het dorpsgebeuren, met kansen voor kinderen tot veel
creativiteit, waar ouders mochten meebabbelen, meehelpen, meewerken, waar fijn contact zou
zijn met leerkrachten en directie... "Het gaat toch om onze kinderen!" dachten
we zo! Voor zo'n schooltje zouden we ons beste beentje voorzetten, heel zeker! Het was
onze droom!
Plannen werden gemaakt... Als mensen samenwerken is toch zoveel mogelijk,
en ideeën kwamen op papier:
- een kindvriendelijke speelplaats was zeker nodig: verharding i.p.v. modder, een ruime
zandbak, misschien een paar speeltuigen, ... de WC-tjes vonden we toch maar niks: hiervoor
moest geld ingezameld worden...
- een groenten- en bloementuin: het stukje braakterrein achterin leek zeer geschikt...
- wat dachten ouders over: kinderfeestjes, snoep op school, contactvergaderingen met
leerkrachten, veel of weinig huiswerk? We zouden het schriftelijk bevragen...
- verkeersveilig was de schoolomgeving zeker niet! Oplossingen dienden gevonden: b.v. de
uitgang van de school aanpassen of wijzigen, een begeleide oversteek voorzien aan de
Tiensesteenweg... Als ouders waren wij voor dit laatste kandidaat!
- helpen bij het zwemmen konden we ook, want al die kleutertjes aan- en uitkleden: het is
niet niks! St. Niklaas kon op een echte ezel komen...
- onze kinderen zouden in de school zelf, op woensdagnamiddag, toffe muzieklessen
krijgen...
- we vernamen van vele ouders dat ze vragen hadden bij de diocesane examens. Zouden die
proefwerken echt op die manier moeten? We zouden ons informeren...
- de grauwe muren van de school door de kinderen zelf laten beschilderen: fantastisch...
Maar, hoe gaat dat met dromen? Je wordt wakker, helder wakker... En dat
gebeurde ook met ons!
We ondervonden dat onze enthousiaste ideeën op wantrouwen werden onthaald. We begrepen
eerst niet waarom de school niet enthousiast reageerde. Samenwerken met de school liep
lang niet vlot... Een gesprek was moeilijk, we werden bekeken als indringers, we stootten
op onbegrip... Er was steeds het zeer nare gevoelen van eerlijke bedoelingen die
voortdurend verkeerd worden uitgelegd. Er er vielen harde woorden, er vloeiden al eens
tranen...
En toch... we deden verder, want we geloofden in ons doel! Sommige van
onze plannen konden we met succes realiseren, vele andere echter niet... Verscheidene
leerkrachten kregen warme sympathie voor de oudervereniging en dat deed deugd. Het gaf ons
het gevoel toch verder te kunnen werken aan onze droom! En er kwam versterking, de
aflossing werd verzekerd. Helaas, hoe beter de ouders zich verenigden rond de school, hoe
stugger de directie werd. Na 12 jaren werking kampen vaders en moeders in Bunsbeek nog
steeds tegen dezelfde vooroordelen... Laat ieder nu toch inzien dat ouders het beste
willen voor hun kinderen, en voor de school van hun kinderen! Wanneer heet men hen in
Bunsbeek eindelijk "HARTELIJK WELKOM"?!
Een ouder, medestichter oudervereniging '77
Bunsbeek, eens mijn liefde, nu mijn leed
Ongeveer tien jaar hebben wij intens met Bunsbeek en zijn school geleefd.
Samen met onze Tom groeide er - en dat is maar normaal - belangstelling om deel te nemen
aan en medeverantwoordelijkheid op te nemen voor het bestaande oudercomité. Een groep
hardwerkende en gemotiveerde ouders hadden toen al het initiatief genomen om een
oudervereniging op te starten in moeilijke omstandigheden. Doorzetten, werken, inzet voor
de school en de kinderen waren in die eerste jaren van ons voorzitterschap de leuze.
Vlug bleek ook dat we moesten opletten! Niet zomaar alles zou kunnen...
vooral als het om geld ging. Vooral Maria Saelmaekers werd een probleem. We pasten onze
strategie aan: door de inrichtende macht, Maria zelf en de leerkrachten te betrekken bij
onze werking op vergaderingen meenden we in haar (Maria) een bondgenoot gevonden te
hebben. Gaandeweg bleek dat ijdele hoop en de teleurstelling groeide. 't Was al goed
wanneer we
- een reuzezandbak feestelijk door de pastoor en de ganse schoolgemeenschap konden laten
inhuldigen;
- verschillende rommelmarkten voor de kinderen organiseerden... als ' t geld maar naar de
school kwam;
- vier stratenlopen lieten doorgaan, met de steun en medewerking van ouders en
leerkrachten;
- vele malen meehielpen aan de restaurantdagen van de school, maar dan wel ver achter in
de keuken uit het zicht van Maria's publiek;
- acties tegen tandbederf, veilig verkeer, agressie bij kinderen, spel en spelen...
voor de school, ouders en sympathisanten planden en realiseerden.
Als we dan wat fundamenteler werk wilden aanpakken, kwam pas goed de aap
uit de mouw. Vele malen maakten we mee dat Maria eerst wel, maar uiteindelijk niet akkoord
ging. De pastoor was volgens haar dan dwars gaan liggen... Was het daar maar bij gebleven!
Telkens als we een delicater - en voor ons interessant - onderwerp aansneden, hadden we af
te rekenen met de onbetrouwbaarheid en de dubbelspraak van de directie.
De inrichtende macht hebben we in de loop van 5 jaar werking nooit gezien
op onze bestuursvergaderingen, behalve één keer de pastoor... Zelfs Maria's leerkrachten
vielen stilaan weg, zodat zijzelf eender wat kon doorvertellen in beide richtingen!
Moeilijkheden met het organiseren van onze boekenbeurs, het muziekatelier,
spreekbeurten over de "S" van PMS, verkeersveiligheid, poëzienamiddag,
kinderliteratuur, de bar op het schoolbal, de vraag naar objectieve doorlichting (en niet
de afschaffing) van de interdiocesane proefwerken... hebben ons doen nadenken. Maar nooit
hebben we onze inzet voor de school, de ouders en de leerkrachten onderbroken of
stopgezet. Het zijn moeilijke, maar mooie jaren geweest. We zijn in contact gebleven met
elkaar. Bunsbeek blijft ons aantrekken omdat de oudervereniging er is (ondanks de domme
bewering dat ze werd afgeschaft of niet meer zou bestaan!). Met Fons, Karel, Remi, Andrè,
Lieve, Janine, Trees, Bert,... (we vergeten er zeker) - bleef een trouwe kern vechten voor
de school, de ouders en kinderen, voor de leerkrachten.
Bunsbeek, eens mijn liefde... nu mijn leed! Hoe is het mogelijk dat Maria
Saelmaekers klacht indient tegen de oudervereniging, tegen hen die alles voor de school
willen doen!? Het is ergerlijk dat ik (en tientallen anderen) een ganse praktijkvoomiddag
moesten opofferen cm door de B.O.B. ondervraagd te worden. En toch blijf ik hopen dat
Bunsbeek terug een bloeiende school krijgt, met kinderen die er zich thuisvoelen en met
leerkrachten die zonder stress hun opmerkelijke job kunnen blijven verderzetten.
Paul Rabau, voorzitter 81-86
Kerstoproep van meester Paul
Deze goedbedoelde brief was gericht aan de leden van de
inrichtende macht en het schoolhoofd. Meester Paul bezorgde hem tevens aan alle collega' s
en aan de oudervereniging. Inspecteur Timmermans had alles vooraf gelezen en het
initiatief goedgekeurd. Het gevolg was... dat meester Paul door de inrichtende macht met
tuchtstraffen werd bedreigd en dat de verzamelde collega's hem publiekelijk moesten
desavoueren.
BOK kan niet de volledige brief afdrukken (5 blz.), maar citeert wel letterlijk.
Houwaart, kerstperiode 1986
Geachte,
U zult het wellicht niet gedacht hebben van mij een brief te ontvangen,
hoewel U toch zult kunnen raden waarover ik het wil hebben. Inderdaad, de ziekelijke
toestand op en rondom de school, U mag weten dat het mij vele slapeloze nachten gekost
heeft, en veel verdriet, ondat zoiets nog mogelijk is in onze tijd. (...)
Ik kan niet anders dan de vinger in de wonde steken. Velen streven
"macht" na, zo ook Mevrouw Maria, meestal ten koste van anderen.
"Gezag" echter ontvangt men van zijn medemensen omwille van zijn getoonde
leidersca-paciteiten. (...) Wie geen gezag heeft maar toch leider wil zijn moet middelen
aanwenden om macht te verwerven. Die middelen zijn leugen, bedrog, achterklap, mensen
tegen elkaar uitspelen... Ik mag en moet dit schrijven omdat ik zelf persoonlijk daar
reeds meerdere keren het slachtoffer van geweest ben. Maar er zijn er nog velen die daar
onder lijden en diep ontgoocheld en ontmoedigd zich terugtrekken. (...)
Wie vanuit een ware blije christelijke geest leeft, heeft geen reden om te
twijfelen aan de goede bedoelingen van de oudervereniging. Open toch je ogen. Zijn ze
immers niet de ouders van de kinderen die wij mogen onderwijzen? Hebben ze niet het recht
en de plicht mee te zoeken naar een goede opvoeding en vorming? Of denkt U (Maria
Saelmaekers) dat alleen in pacht te hebben? Natuurlijk zijn ouders ook slechts mensen,
geen heiligen of onfeilbaren. De tijden zijn echter nu anders dan 100 jaar geleden. Dat
moet men toch inzien. Wie krampachtig vasthoudt, verliest; wie vol vertrouwen openstelt,
wint. Wat kunnen wij, leerkrachten en directie, niet allemaal leren van ouders? Dat
betekent zeker niet dat ouders en leerkrachten steeds dezelfde mening moeten of kunnen
hebben. We bekij ken het schoolgebeuren immers vanuit een ander gezichtspunt. Overleg is
dus steeds nodig. Maar in een sfeer van vertrouwen zoeken we samen naar het beste voor
onze kinderen. En vertrouwen kan slechts als men mensen naast zich duldt, en niet onder
zich. Ik spreek daarom mijn vertrouwen uit in de oudervereniging en begrijp volkomen hun
ongedurig zijn, hun opstandigheid, hun ontmoediging en terugtrekking , hun soms harde
taal. Ze roepen op menselijkheid en waardering. Reik ze toch de hand, ze horen in de
kring. De kring van kinderen, leerkrachten, directie, Inrichtende Macht, ouders, inspectie
en andere instanties . (...)
Er zijn geen vijanden, niemand mag uitgesloten worden want ons hoogste
doel kan slechts bereikt worden als we allen aankomen. Mogen we uit ons geloof in de
Levende Christus de kracht halen om vrede in Bunsbeek te brengen. Zalig en Vredebrengend
Kerstmis.
Meester Paul.
Bunsbeeks onderwijzer getuigt
Ik ben nu al meer dan twee jaar niet meer aanwezig op de school in
Bunsbeek. Ik ben er weggegaan in pijnlijke omstandigheden die ik nooit zal vergeten. Toch
is het zo dat de meest waanzinnige verhalen over Bunsbeek mij bereikten. Met toenemende
verbijstering heb ik het hele gebeuren van op afstand kunnen volgen... en echt verwonderd
was ik niet, want ik heb veel van dat alles zelf gevoeld en ondervonden.
Hetzelfde kwaad heeft mij geraakt tot in mijn diepste vezels. En ik spreek
hier werkelijk gewild over "het kwade". Dat kwade heb ik kunnen voelen in
bepaalde personen. In den beginne was ik nog wat goedgelovig over dat kwade. "'t Zal
wel overgaan! Is het echt zo erg? Ik heb het zeker verkeerd begrepen..." dacht ik
toen nog. Maar dat kwade toonde zich steeds sterker: na jaren werden de vormen meer en
meer zichtbaar. In dit schrijven wil ik verduidelijken hoe ik het kwade heb gezien en
ondervonden.
Ik heb het kwade vooral gemerkt in de persoon van Maria Saelmaekers. Eerst
en vooral wil ik hier vooropstellen dat ik respect en eerbied heb voor haar persoon. Elk
persoon is uniek! Maar het kwade wil ik in haar aanduiden want dat heb ik duidelijk
gezien, gevoeld, opgesnoven tot in het diepste van mijn ziel. Zo erg zelfs dat ik er een
lange tijd ziek ben van geweest. Het moeilijke was steeds dat je het kwade dat ze
aanrichtte zo moeilijk kon pakken, bewijzen. Alles gebeurde op zo'n geslepen,
geraffineerde manier dat je er soms perplex bijstond. De meest geraffineerde technieken
gebruikte ze om je eronder te krijgen. Iemand die leidt en bestuurt op een open en
eerlijke manier, met ontzag en eerbied voor de anderen, krijgt respect voluit terug. Een
dictator echter niet... want hij gebruikt geweld (psychisch geweld) en geraffineerde
technieken om mensen te manipuleren. Dit gebeurde (en gebeurt nu nog) in de school van
Bunsbeek. Ik ben nooit serieus gehoord geworden. Nooit is mij van mond tot mond op een
eerlijke manier gezegd wat er fout zou gaan, maar steeds met omwegen werden intriges en
leugens tegen mij opgestapeld. Van vele mensen hoor ik dat onze dictator dat spel nog
steeds tegen me voortspeelt.
Wel Maria, jij kan getuigen dat ikzelf steeds met open vizier en opgeheven
hoofd naar je toegestapt ben om onenigheid bij te leggen en te bespreken. Soms moest ik
een gesprek afdwingen als het wat al te gortig werd. Al te vaak heb ik meegemaakt dat
leerkrachten door u tegen elkaar uitgespeeld werden: goedwillige mensen gemanipuleerd door
de dictator! Er kwam geen eind aan uw leugens en intriges - om echt ziek van te worden. Ik
ben er ook ziek van geworden... Ik werd voor een nieuwe levenskeuze geplaatst en heb
gekozen om weg te gaan. Met veel pijn in het hart trouwens. Ik geef nu les in moeilijkere
omstandigheden, maar ik kan eindelijk mezelf zijn en wordt gewaardeerd voor mijn
kwaliteiten.
Vaak denk ik aan de kinderen die in zo'n sfeer elke dag moeten leven. Arme
kinderen! Jullie verdienen echt veel beter! Waarom komen kinderen op aarde? Om te groeien
en mooie mensen te worden. Kinderen kunnen pas gezond opgroeien in een goede sfeer en
liefdevolle omhulling. Elke ouder weet dat. In de school van Bunsbeek wordt dat totaal
onmogelijk gemaakt. Als je als leerkracht het echt opnam voor de kinderen werd je met een
scheef oog bekeken en werden roddelcampagnes en intriges tegen je opgezet. Hoe kan je dan
nog elke dag als leerkracht liefdevol en ontspannen in de klas aantreden? Deze helse
negatieve sfeer sloop als een traaglopend gif binnen in het hart van elke leerkracht. Je
moest dan alle innerlijke krachten oproepen om je hiertegen te verzetten en het voor
jezelf positief te keren. Jarenlang heb ik dit geprobeerd: mezelf innerlijk samengepakt om
het positief te keren. Het is me uiteindelijk niet gelukt. Het kwade was veel te sterk.
Nu merk ik dat hetzelfde kwaad steeds verder om zich heengreep en de ganse
school - zelfs een dorp - in de ban houdt! Het is net of vele mensen er nog blind voor
zijn ook. Gelukkig zijn er een heleboel mensen wier ogen opengingen. Dit heeft niet alleen
met kunnen zien te maken; je moet het ook willen zien. Daar is soms moed voor nodig. De
diocesane overheid ging hierin serieus fout. Waar waren ze en waar zijn ze om dit zolang
te laten gebeuren? Waar waren ze om hun leerkrachten te beschermen tegen onnoemelijk leed?
Je krijgt de indruk dat net het omgekeerde gebeurt... Het mag blijkbaar dat elke dag
mensen onmenselijk behandeld worden: het schoolhoofd krijgt de beschermende hand boven het
hoofd en wordt dus gevraagd om zo maar verder te doen. Het bisdom neemt zijn
verantwoordlijkheid niet op. Verscheidene leerkrachten en ouders lichtten hen duidelijk in
over de situatie in Bunsbeek, maar het bisdom sluit de ogen en laat zijn personeel als
speelbal dienen van dictatoriale machtswellust. Ik vind dit zeer erg. Waar zijn hun
zogenaamde "christelijke waarden"?
Dat leerkrachten en ouders dit niet verder nemen is toch begrijpelijk. Ik
heb diep respect voor de mensen die deze situatie durven zien en er ook werkelijk iets
willen aan doen om de school uit het moeras te slepen. Daarvoor is echte moed nodig. Ik
zou langs deze weg dan ook een oproep willen doen: laat eenieder zijn verantwoordelijkheid
opnemen in deze zaak. Niet handelen vanuit eigenbelang of eigen gevoeligheden, maar echt
de volle verantwoordelijkheid opnemen om nu de juiste beslissingen te nemen en het tij
alsnog te doen keren. Dan wordt de Bunsbeekse school terug een oord waar een kind zich nog
goed voelt: waar het zich optimaal kan ontwikkelen, omringd door leerkrachten die kracht
putten vanuit hun positief samenzijn.
Ludo Tweepenninckx
|