StrafstudieGeorge Dierickzat. 30 sept. en zon. 1 oktober 2000 (Parochiecentrum Bunsbeek) |
regels om in het publiek te mogen zitten...1. Geen geneusgepeuter zodat de acteurs zonder enige walging dit toneelstuk tot een goed eind kunnen brengen. En indien je nu toch bezig bent, dan absoluut geen snotbolletjes richting podium schieten. 2. Geen verleidelijke blikken naar de acteurs/actrices. Ja, we weten dat we ongelooflijk aantrekkelijk zijn, maar probeer jezelf in de hand te houden tot na de opvoering. (handtekeningen en privé telefoonnummers te verkrijgen bij “Agenty for increadable good actors and purple bananas”) 3. De acteurs trakteren na de opvoering is verplicht. 4. De aankoop van een frisco tijdens de pauze is ook verplicht. Ze kosten toch maar 30 Fr. 5. Verboden gebruik te maken van de VIP-parkeerplaatsen die voorbehouden zijn voor de Porsche van Carolien, de Lamborgini van Katrien, de 2pk van Jan, de BMW Z3 van Lieven, de Ferrari van Fien en de tandem van Nelen en Anne-Laure. 6. Na een half uur de acteurs opnieuw tracteren is ook verplicht. 7. Gelieve alle gulle donaties op onze Zwitserse bankrekening te storten. Ons goede doel van dit jaar zijn de weeskindjes uit Brazilië. 8. Het is tevens verplicht alle acteurs aan te spreken met “hoogweledelmoediggeborene”. Gelieve u aan al deze regels te houden, zoniet zullen sancties van hogerhand ondernomen worden. Met vriendelijke groeten, de auteurGeorge DIERICK (°1947) is een artistieke duizendpoot:
rolverdeling
zangroep Tijd LoosDe jongeren van Zangroep Tijd Loos dragen ook hun steentje bij. De songs zijn geschreven door de auteur Georges Dierick
Deze luidkeelse dames verlenen hun medewerking:
decorAndré Camps, Martin Das, Lieve Degeest, Gaston Pierlet, Roger Devos, Ria Roukaerts, Remi Vangoidsenoven belichtingJohan Camps, Wim Sinap, Koen Vangoidsenoven klankKristof Gooris, Martin Das (cd opname) grimeChristine Vanhellemont, Pascale Gilis regieNa maanden van soms hard zwoegen zijn we aan het eindpunt beland. Met de productie ‘strafstudie’ was het zoeken en aftasten hoe de jongeren waarmee we van start gingen, reageerden op tekst, toestand, ruimte, tijd en gevoel. Het is soms schipperen en zoeken naar een compromis, maar dat is gezond. Vooral waar creatievelingen samen op zoek zijn naar vertolkingen en uitbeelding van expressie, is discussie een goede basis. Vernieuwing wordt soms wantrouwend bekeken maar bij nader toezien als verkwikkend ervaren. De jonge acteurs zijn intussen uitgegroeid tot een hechte groep die nauw aan elkaar hangt en zo te horen ook buiten de toneeluren goed met elkaar opschiet. Er zitten allerlei scherpe kantjes aan het gebeuren: tekstkennis, beweging, vertolken van emoties, allerlei dingen die niet zo vanzelfsprekend zijn voor mensen die hun eerste stappen zetten op het podium. Gaandeweg vielen de puzzelstukjes in elkaar en kreeg de productie vorm. Genieten is een voorrecht dat voor acteurs en alle medewerkers van BOK pas volledig is als ze het kunnen delen met het publiek en dat is wat we u allemaal toewensen. Het was een genoegen te mogen werken met jongeren die binnen BOK een nieuw creatief potentieel garanderen. Michel en Troet |
Verslag van de juryDe productie van “Strafstudie” werd door de meeste toeschouwers positief onthaald. Toch bleek uit het verslag van de jury, dat er nog heel wat gebreken zijn die dienen bijgeschaafd te worden. Wij willen u dit zeker niet onthouden en geven u daarom een beknopt overzicht van het oordeel van de jury. De keuze van het stukHet stuk was een goede keuze maar de personages bleken te vaag geschetst. Verder hebben de regisseurs onvoldoende aandacht gehad voor dramaturgische ontleding van het toneelgegeven. Hierdoor liepen de acteurs een beetje verloren in het verhaal. De regieVolgens de leden van de jury zijn de jongeren ondermaats begeleid. Hierdoor speelt niemand echt en zijn de spelers vaak onverstaanbaar. VertolkingVooral de dictie en verstaanbaarheid moeten nog dringend worden bijgeschaafd. Hier is duidelijk werk aan de winkel wat voor de jeugdige spelers zeker een uitdaging moet worden. TechniekHier was geen enkel negatief punt te bespeuren. Het decor was eenvoudig en tot in de details verzorgd. Toch een positieve beoordelingAlhoewel geen enkele jury blijkbaar weet welke opoffering een jeugdproductie vergt en regie door eigen mensen vaak wordt ondergewaardeerd door de eigen spelers, bleek er toch voldoende talent in huis om aan BOK een Tweede afdeling toe te kennen. We gaan dus zeker onze uiterste best doen om bij het volgende beurtoptreden in 2003 op zijn minst een eerste afdeling te behalen. |
© kvr (naar index)