Graag gedaanKarel Van de Merlen28 en 29 april 1995 (Parochiecentrum Bunsbeek) |
het stukSalim en Steffie zijn elkaar een tijdje uit het oog verloren, ontmoeten elkaar weer, voelen nog heel veel voor elkaar maar de roddels in hun omgeving maken hun relatie stuk... stoelendansIk wou het
Een woensdagnamiddag in de parochiezaal van een dorp niet ver van Tienen. Enkele meisjes en een jongen voeren improvisatieopdrachten uit terwijl anderen toekijken. De spelers beoordelen zichzelf en luisteren naar het oordeel van anderen. Tevredenheid. Ontgoocheling. Euforie. Lusteloosheid. Ergernis. Opnieuw beginnen. Andere invalshoeken zoeken. De eigen inbreng bijsturen. Zichzelf bekijken. De spelers stappen in en uit hun rol om te kijken naar wat ze doen of hoe ze er uitzien. Wanneer je bedenkt hoe vaak mensen gefotografeerd worden, hoeveel video-opnamen er gemaakt worden in familieverband, dan merk je dat de mensen alsmaar naar de buitenkant van anderen en van zichzelf zitten te kijken. Er bestaat een beeldcultuur die alleen nog maar de buitenkant van mensen en dingen verheerlijkt en de binnenkant onbenut laat. De mensen worden lege omhulsels. Het ganse repetitieproces waarbij de spelers onder het kritische oog van
de regisseur en de medespelers voortdurend in een rolletje kruipen om zo verschillende
emoties te beleven, is het onderwerp geworden van deze voorstelling. Het publiek kijkt
naar toneelspelers die gaan toneelspelen. Acteurs en rollen komen in elkaars dunne schaduw
te staan. De breuklijn tussen personage en speler wordt blootgelegd. rolverdeling
regiemuziekMorte che fay (Heinrich Isaac, 1450-1517) belichting en geluidWim Vandermeulen en Jan Vandegaer productieploegBert Boyen, Lieve Degeest, Fons Hendrickx, Remi Vangoidsenoven, Karel Van Rompaey grimeMonique Mans, Jeannine Struyven en Christine Vanhellemont |
||||||||||||||||
© kvr (naar index)